
Dit jaar is een goed jaar geworden voor de horecaondernemers. De laatste jaren was het even zwaar geweest binnen de horecaonderneming vanwege de economische crisis. Nu zie je steeds meer nieuwe horeca- ondernemingen opstarten in allerlei vormen en maten. Dit jaar is de food-truck steeds meer gaan groeien. Wat zijn de verwachtingen voor het komende jaar?
Van ‘massa-aanbod’ naar ‘maatwerk’
De consumenten willen zelf steeds meer invloed hebben op het menukaart horeca. Ze willen bijna zelf hun eten kunnen samenstellen. Zelf kunnen kiezen wat ze wel en wat ze niet bij hun eten willen. Ze willen meer bijzondere eten proeven. Ook gaat de voorkeur steeds meer uit naar de streekproducten en lokale kenmerken. Een Menu kaart met alle gerechten die in elk restaurant te vinden is zal steeds minder worden.
Toenemende impact van internet
Het online reserveren/bestellen zal steeds belangrijker worden. Mensen willen vaak in hun eigen omgeving lekker willen genieten van kwalitatief eten zonder in de keuken te hoeven staan. De maatschappij geeft mensen ook steeds minder tijd om uit gebreid in de keuken te staan. Reviewsite worden ook steeds belangrijker de klant heeft nu de macht in plaats dat de restaurant bepaald wat er voor eten komt. Hier schuilt er ook een gevaar voor de restaurant veel slechte reviews kan betekenen dat het bedrijf slecht kan lopen. Op Facebook veel boze reacties kan klanten krijgen over slechte services of eten kan zomaar een einde beteken voor je zaak. Je zult als bedrijf nu ook online actie in de gaten moeten houden hoe mensen schrijven en denken over je restaurant en er snel op handelen.
Toenemende specialisme
Er komen steeds meer restaurant die een bepaalde specialisme hebben. Zeker dit jaar zijn er bijvoorbeeld erg veel hamburger restaurants bij gekomen. Je kunt dan alleen maar hamburgers bestellen die in alle soorten en maten er zijn. Consumenten verwachten bij speciale thema’s van een restaurant dat de kwaliteit ook een stuk hoger ligt dan een restaurant die van alles een beetje aanbied.
Gezondheid
We zijn steeds meer bewust bezig met onze gezondheid. In een restaurant weet je vaak niet wat je precies in je mond krijgt. Ook weet iedereen dat het eten wat er geserveerd word niet gezond is en vaak vol met slechte vetten en koolhydraten zit. Er komen steeds meer restaurants die op de menukaart precies aangeven uit hoeveel kcal hun gerecht bestaat.